Ανακαλύπτοντας τους θησαυρούς της θάλασσας

3-savoro

Από τη Δήμητρα Ξενάκη, PhD in Molecular & Structural Chemistry of Foods, συνεργάτη του foodbites.eu

Μεγαλώσαμε με παραμύθια για χαμένους θησαυρούς στα βάθη της θάλασσας, για κρυμμένα θαλασσινά μυστικά, για γοργόνες και νεράιδες του βυθού…
Ανάμεσα σ ’αυτούς τους θησαυρούς και στα μυστικά του βυθού κυκλοφορούν οι πιο γνωστοί κάτοικοι των θαλασσών, τα ψάρια.
Και … ήρθε ή ώρα να καταλάβουμε, ότι ανήκουν κι αυτά στον πλούτο των βυθών, ότι αποτελούν το κυριότερο – μάλλον – μέρος των θησαυρών της θάλασσας. Ήρθε η ώρα να τα γνωρίσουμε καλύτερα και να αρχίσουμε να αποκαλύπτουμε τα μυστικά τους…

Τα ψάρια, έχουν ξεχωριστή θέση στη Μεσογειακή διατροφή. Σύμφωνα με αυτό το υγιεινό διαιτητικό μοντέλο, πρέπει να καταναλώνονται τουλάχιστον δύο φορές την εβδομάδα. Εκτός από το μεσογειακό μοντέλο διατροφής, το ψάρι καταλαμβάνει εξέχουσα θέση και σε άλλα υγιεινά διατροφικά πρότυπα. Αναφέρουμε για παράδειγμα τις κλασσικές διατροφικές πυραμίδες των ΗΠΑ και της Ιαπωνίας, στις οποίες τα ψάρια και τα θαλασσινά προτείνονται για τα καθημερινά γεύματα. Η κατανάλωση ψαριών είναι απαραίτητη για την καλή ανάπτυξη  των παιδιών, καθώς και για την υγεία των ενηλίκων καθώς το ψάρι μας δίνει πολλά πολύτιμα συστατικά.

Περιέχει πρωτεΐνες υψηλής βιολογικής αξίας. Ας θυμηθούμε ότι οι πρωτεΐνες είναι απαραίτητες για τη σύνθεση των ιστών του σώματός, καθώς και για την επιδιόρθωσή τους. Τα ψάρια περιέχουν γενικά 15-24% πρωτεΐνες. Είναι της ίδιας βιολογικής αξίας με τις πρωτεΐνες του κρέατος. Έτσι, 100 g ψαριών παρέχουν όση πρωτεΐνη παρέχουν 100 γραμμάρια κρέατος ή πουλερικών (καθαρό βάρος).

Επίσης περιέχουν «καλά» λιπαρά σε υψηλή περιεκτικότητά και ιδιαίτερα  σε απαραίτητα πολυακόρεστα λιπαρά οξέα ωμέγα-3 & ω-6 τα οποία προάγουν την καλή λειτουργία του καρδιαγγειακού συστήματος και συμβάλλουν στην ανανέωση των κυττάρων μας. Η ποσότητα των λιπαρών στα ψάρια είναι ιδιαίτερα μεταβλητή μεταξύ 0,5% και 20% και εξαρτάται από το είδος του ψαριού κυρίως.

Τα ψάρια περιέχουν αρκετά ακόμη χρήσιμα ανόργανα άλατα, όπως σίδηρο που είναι απαραίτητος για το σχηματισμό των ερυθρών αιμοσφαιρίων, φώσφορο και ασβέστιο που είναι σημαντικά για τον σχηματισμό και την υγεία των δοντιών και οστών, ιώδιο που ευνοεί την καλή λειτουργία του θυρεοειδούς αδένα και συμμετέχει σε αρκετές λειτουργίες, σελήνιο και ψευδάργυρο που παίζουν σημαντικό ρόλο στη αναπαραγωγή στους άρρενες και στην ενίσχυση της άμυνας του οργανισμού.

Ας μην ξεχάσουμε και τις βιταμίνες. Η περιεκτικότητα σε βιταμίνες ποικίλλει από ψάρι σε ψάρι. Τα λιπαρά ψάρια περιέχουν λιποδιαλυτές βιταμίνες Α και D οι οποίες είναι πολύ χρήσιμες για τον οργανισμό. Σε όλα όμως τα ψάρια βρίσκουμε επίσης ικανοποιητική ποσότητα βιταμινών Β.

Από την παραπάνω σύντομη ματιά στα ψάρια και στα οφέλη που μας δίνουν, καταλαβαίνουμε γιατί είναι απαραίτητα  στη διατροφή παιδιών και ενηλίκων.

Τελικά η θάλασσα κρύβει πολλούς “θησαυρούς”!
Ας τους ανακαλύψουμε…